Vraag het een willekeurige business coach en het antwoord op ál je problemen als ondernemer is 9 van de 10 keer: nichen. Maar jij bent een Multimens! Dus je versnipperde focus, je constante stroom aan nieuwe ideeën en je onuitputtelijke nieuwsgierigheid naar shiny new things – daar zit juist je kracht. Tenminste, als je het aan de juiste business coach vraagt 😉 In dit artikel vertel ik je hoe ik zelf denk over nichen, waarom ik het soms ronduit gevaarlijk advies vind en hoe ik het *ahum*zelftochookgedaanheb*ahum. Benieuwd wat jij ervan denkt!
Positioneringsexpert en Business Coach voor Multimensen
Ik heb ook een podcast opgenomen over dit onderwerp. Liever luisteren? Klik dan hieronder!
Wat is nichen eigenlijk?
Laten we beginnen bij het begin: wat is nichen eigenlijk? Volgens de Dikke Van Dale is het “een geheel van omgevingsfactoren die van belang zijn voor handhaving van een planten- of diersoort”. Hoe komen marketeers er toch op? Ik vond dit wel een mooie uitleg van de website verkopersonline.nl:
Het begrip niche dat in de marketing wordt gebruikt, heeft niet daar mee te maken. Het woord is afkomstig uit de biologie waar het afgeleid is van het Franse se nicher, dat “zich nestelen” betekent.
En dat is precies wat een goedgekozen niche ook voor een ondernemer betekent. Het is een plek waar de ondernemer op een gemakkelijke manier tot voorspoed kan komen en zich gevoed voelt door de mogelijkheden die er zijn, waardoor hij in de competitie een voorsprong kan bereiken.
Volgens mij is een niche een specifiek segment van de markt. Een afgekaderde doelgroep, een superunieke dienst of oplossing. Met dus de achterliggende gedachte: hoe specifieker, hoe beter. Hoe makkelijker je kunt vertellen wat je doet, hoe beter mensen je weten te vinden, hoe sneller ze bij je kopen. Cue the voorspoed.
Waarom nichen voor Multimensen niet altijd een goed idee is – maar soms wel
Waar het volgens mij vaak mis gaat, en zeker als je tegen Multimensen roept dat ze moeten nichen, is dat we een niche verwarren met een specialisatie, oftewel: een ding heel goed kunnen. Terwijl, als we het idee van het “nestelen” er nog even bij pakken: wij floreren juist in een groter nestje, waar je alle ruimte hebt om te kunnen doen, bouwen, uit- en weer terugvliegen wanneer je daar zin in hebt – oké, ik draaf door in de metafoor. Maar je snapt me, denk ik?!
Met andere woorden: als je tegen Multimensen zegt dat een niche de oplossing is voor al hun problemen, vraag je ze eigenlijk om een té klein nestje voor zichzelf te bouwen. Eentje waar ze binnen no-time op uitgekeken zijn, en waar ze zich enorm door beperkt kunnen voelen. Da’s niet echt voorspoed, toch?

Practice what you, eh… niche
Kijk, eerlijk is eerlijk: ik heb ’t ook gedaan. Als je het heel sec bekijkt, zijn “Multimensen” mijn niche. 1000% checks all the boxes. Het is afgekaderd, ik kan me heel goed inbeelden wat de uitdagingen van deze mensen zijn – want ik ben er zelf een xD – dus ik kan goed oplossingen verzinnen. Ik spreek de taal van Multimensen, dus communicatie gaat inderdaad makkelijker.
Maakt dat het runnen van mijn bedrijf makkelijker en ben ik sinds ik voor deze doelgroep gekozen heb dus voorspoediger? Zeker niet xD Ja, door me te richten op deze doelgroep heb ik de RUIMTE om alle dingen te doen die ik tof vind: ondernemen, content maken, coachen. Ik kan vrijwel al mijn skills en talenten loslaten op de doelgroep Multimensen. Da’s fijn, maar ook – zeker voor Multimensen – een enorme uitdaging. Iets met focus?
But I wouldn’t have it any other way.
Hoe weet je dan of nichen wel of geen goed idee is?
Goeie vraag. Volgens mij is het echt per persoon verschillend. De ene Multi is de andere niet! Dus waar ik goed op ga, van floreer, en wat voor jou gezonder is, kan mijlenver uit elkaar liggen. Een goede eerste stap die je kunt zetten is erachter komen welk type Multimens je bent. Elk type heeft namelijk in grote lijnen een andere voorkeur, wat je al enorm veel zelfinzicht kan geven.
Deze podcast biedt een boeiende kijk op het vraagstuk van niching in relatie tot multimenselijke ondernemers. Merel’s perspectieven bieden ruimte voor reflectie en discussie over de waarde van niching, de flexibiliteit binnen nichemarkten, en de invloed van niching op de veelzijdigheid van multimenselijke identiteiten. Dit opent de weg voor verdere overwegingen over hoe multimenselijke ondernemers zich kunnen positioneren binnen nichemarkten terwijl ze toch trouw blijven aan hun veelzijdige aard.
Het verkennen van deze complexe onderwerpen onderstreept het belang van diepgaande discussies over niching binnen verschillende ondernemerscontexten, en benadrukt de behoefte aan een meer genuanceerde, flexibele benadering van nichemarketing, vooral voor multimenselijke ondernemers.
Ik vind het ook leuk om er eens met je over te sparren! Via www.merellamboo.com/kennismaking boek je een geheel vrijblijvende kennismaking in mijn agenda. Kunnen we effe kijken of ik je het eens kunnen worden over of een niche – en zo ja, welke dan – voor jou een goed idee is 😉
Let’s klets!
Ik ben super benieuwd of jij een hele duidelijke niche hebt, of juist een hele duidelijke niet-niche. En hoe je denkt over het positioneren van jezelf in de markt op een manier die ruimte laat voor de veelzijdige aard van het beestje! Tof als je jouw ideeën wilt achterlaten in de comments!