Een succesvol bedrijf bouwen als Multimens: het kan, maar je moet wel naar de juiste mensen luisteren. Veel “standaard” tips gelden namelijk niet als je meerdere dingen kunt, wil en doet – en dat allemaal mee wilt nemen in een tof bedrijf. In dit artikel deel ik een paar “standaard” business tips met je, én hun tegenhanger waar je meer aan hebt! Thank me later.
Business- en Marketingstrateeg voor Multimensen
merel
Waarom de meeste “standaard” business tips niet voor je werken
Als Multimens zit je anders in elkaar dan als specialist. Je bent misschien specialist op meerdere gebieden, maar je hebt in ieder geval geen rechtlijnig, eenduidig pad dat je bewandelt in je bedrijf. Daarom werken de meeste business tips, zoals “kies een niche” of “word heel goed in één ding” niet voor je. Als je van het idee alleen al uitslag krijgt, imagine als je je bedrijf zo zou inrichten. Dat je de rest van je werkende leven nog maar één ding mag doen. Brrrr.
Het gevaar in deze tips zit ‘m erin dat:
- je gaat geloven dat er iets mis is met je, omdat “iedereen” wél één ding kan (blijven) doen en jij niet
- je tegen heug en meug vast blijft houden aan een skill, aanbod of bedrijf waar je allang op uitgekeken bent, met alle (soms letterlijk deprimerende) gevolgen van dien
- je geen plezier meer haalt uit je werk, uitdaging mist, jezelf klein houdt en niet het maximale uit jezelf en/of het leven haalt
Als Multimens heb je het júist nodig om een gevarieerd, afwisselend en uitdagend bedrijf te bouwen. Waarin je de ruimte voelt om dingen af te sluiten als je er klaar mee bent, op te zetten wanneer je er zin in hebt, en door te ontwikkelen wanneer dat mogelijk is. En het mooiste is: je KUNT een – of meerdere – succesvolle bedrijf/ven bouwen als Multimens. Like I said: als je maar naar de juiste business tips luistert 😉
Hieronder heb ik een paar niet-helpende en hun wél helpende tegenhangers voor je op een rijtje gezet. Ready?
Niet-helpende business tip 1: kies een niche
Twee niet-helpende vliegen in één business tip: kiezen én nichen. ERROR. Vaak voelen Multimensen zich hierdoor in een hokje geduwd, beperkt. No bueno! In plaats van je te focussen op een niche, kijk eens of je dit helder kunt krijgen voor jezelf:
- welk type Multimens je bent, zodat je daar je aanbod en marketing op aan kunt passen. Je ontdekt jouw type HIER.
- met welke unieke combinatie van skills, talenten en oplossingen blijf jij uitgedaagd en je klanten geholpen?
- welk probleem wil je (nu*) oplossen? Wat heb je daarvoor nodig en te doen? (*Deze vraag kun je natuurlijk steeds opnieuw stellen!)
- waar word JIJ (allemaal) gelukkig van? Ga het daarover hebben, dan komen de klanten wel.
Niet-helpende business tip 2: niemand neemt je serieus als je meerdere dingen (tegelijk) doet, dus focus
Allereerst: wat een bullshit dat niemand je serieus zou nemen als je meerdere dingen (tegelijk) doet. Dat impliceert dat je, omdat je meerdere dingen doet, niet goed bent in wat je doet, en als er iets NIET waar is over de Multimensen die ik ken en waar ik mee werk, is dat het wel. De meesten zijn forking goed in AL die dingen die ze doen. Jaloers, much? Als je deze naar je oren krijgt, hoop ik dat je onthoudt dat je:
- je beter kunt omringen met mensen die je wél begrijpen en aanmoedigen als je jezelf weer eens uitdaagt. Heb je het Clubhuis voor Multimensen al ontdekt? Daar vind je deze mensen – en het is ook nog eens gratis.
- óók klanten kunt kiezen / vinden die het geen reet boeit wat je nog meer doet, als je hun probleem maar oplost. Beloofd.
- Einstein een vaste baan had toen hij zijn vier belangrijkste papers schreef.
Niet-helpende business-tip 3: mensen snappen het niet als je meerdere dingen doet, dus heb het alleen nog maar over één ding
Laten we voorop stellen dat het handig is als mensen weten waar ze je voor moeten bellen (of waar ze mensen voor naar je door moeten sturen). Helder communiceren over wat je doet is dan ook iets wat je 1000% wil leren, als je het mij vraagt. MAAR. Helder communiceren over de verschillende dingen die je doet, kan OOK gewoon. En als mensen het dan nóg niet snappen… dan zijn het misschien gewoon niet jouw mensen. Je kunt het blijven uitleggen, óf je richten op de mensen die enthousiast worden van AL die dingen die je doet. Ik zou ’t wel weten 😉
Zo communiceer je helder over wat je doet:
- bepaal per bericht (bijvoorbeeld op Instagram of LinkedIn) een hoofdfocus, en houd het daarbij. De rest kan in een andere post!
- verstop niet dat je meerdere dingen doet, maar laat dat ook niet het hele of enige verhaal zijn dat je vertelt. “Multimens” is – op zichzelf – geen hele sterke positionering!
- denk als een winkel: wat zet je in de etalage om de aandacht te trekken, wat ligt er nog meer in de winkel en wat hebbie nog achter in het magazijn? En niet vergeten dat winkels regelmatig – geloof me, ik heb er een tijdje gewerkt – hun etalage én winkelinhoud aanpassen. Snappen mensen nog steeds waar ze voor naar binnen moeten komen, hoor.
Conclusie: you do you, baby
Onthoud vooral dat je uniek bent. En te gek. En dat juist daarom mensen klant bij je willen worden! Dat is écht waar. Als je jouw “magic” gevonden hebt, en dan de wél-helpende business tips uit dit artikel gebruikt… dan ligt de wereld aan je voeten. Kan niet wachten om van je te horen hoe dat gaat!
Heb je hulp nodig om te ontdekken waar de (business)kansen zitten tussen als die genialiteit van jou? Daar help ik je graag bij. HIER plan je een vrijblijvende kennismaking met me in!
Foto: Photo by Kai Pilger on Unsplash