Jezelf lekker in de markt zetten klinkt makkelijker dan het is. Zeker als Multimens zijn er bepaalde, eh… valkuilen waar we allemaal wel een keer intrappen. Been there, in ieder geval xD In dit artikel neem ik je mee langs de vijf valkuilen die ik steeds weer mis zie gaan als positioneringsexpert en business coach voor Multimensen, én in vertel je hoe je ze voorkomt. Kun jij lekker focussen op hoe je de wereld gaat rulen met al jouw talenten, skills en passies.
Positioneringsexpert en Business Coach voor Multimensen
Wat bedoel ik met “jezelf in de markt zetten”?
Nog effe voor de duidelijkheid: met “jezelf in de markt zetten” bedoel ik “putting yourself out there” zodat mensen weten dat je er bent. Waar “there” ook voor je is: op netwerkevenementen, op social media, je website… Dat maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je naar buiten treedt met je bedrijf, merk of idee, met – als het goed is – het doel dat mensen iets bij je komen kopen, doen of halen.
All clear? Mooi, dan kunnen we over die valkuilen gaan fierljeppen.
Valkuil numero uno: je geeft jezelf geen toestemming
Met stip op de eerste plek hoor, deze. Vrijwel elk Multimens dat ik spreek, heeft hier een dingetje. Of het nu komt doordat we geleerd hebben dat je alleen door te nichen een succesvol bedrijf op kunt bouwen, of dat we twijfelen aan onze eigen mogelijkheden: het gebrek aan toestemming is real.
Met andere woorden: je gunt jezelf geen, en ontneemt jezelf daardoor alle mogelijkheid op, succes. Terwijl je ZOVEEL potentie hebt. Zoveel ideeën! Zoveel skills en passies en dingen waar je iets mee kunt of wil. Ik zou zelfs zo ver gaan als te zeggen dat als er iemand kans maakt op succes, dat jij het bent Je weet wel: omdat je je kansen lekker kunt spreiden.
Maar dat valt of staat met de toestemming die je jezelf geeft. Geloof je écht dat het kan, een Multi-proof bedrijf bouwen? Gun je jezelf de skills die je nodig hebt om een “echte” ondernemer te zijn? Als je hier nog geen volmondig JA op kunt zeggen, hebbie wat te doen!
Valkuil numero dos: gebrek aan focus
I know, I know, focus is de heilige graal waarmee ze je proberen te verleiden wanneer “kiezen” niet werkt. Maar toch: ook als Multimens is het super belangrijk om heldere focus te hebben. Of het nu is op wat je NU aan het doen bent, of waar je op de lange termijn naartoe wil – dat boeit niet zo. Deze vragen kunnen je helpen om je focus te bepalen:
- Welke (persoonlijke) doelen heb ik, en op welke termijn wil ik daar iets mee?
- Waar sta ik echt voor, wat vind ik super belangrijk?
- Voor wie ben ik er, en hoe kan ik het beste bijdragen aan hun behoeften en verlangens?
Dikke kans dat je ineens heel makkelijk kunt focussen als je (op een van deze vragen) het antwoord weet.
Valkuil tres: onzekerheid over je verhaal
Je kunt veel, je weet veel, je doet veel. Hoe vertel je dat?! Het liefst natuurlijk op een manier die zowel voor jezelf als voor je publiek een beetje te volgen is 😉 Voor veel Multimensen geldt: bij twijfel, bouw een persoonlijk merk. Een merk dat draait om JOU, in plaats van om wat je (nu) doet. Zeker als je aan je volgers en klanten uitlegt dat wat je doet nogal eens verandert, maak je veel ruimte voor jezelf en al je verhalen.
Werkt dit niet, of wil je geen persoonlijk merk neerzetten? Kijk dan eens of er een rode draad te vinden is in alle dingen die je doet. Heb je een hele heldere missie, of een kapstok waar je al jouw skills, talenten en ideeën aan kunt ophangen? Is er een paraplu waar het allemaal onder past? Het antwoord hierop vind je vaak door uit te zoomen. Dat voelt tegennatuurlijk, maar neem maar van mij aan dat dit werkt!
Valkuil quatro: planning is (niet) je vriend
Betrap jij jezelf er regelmatig op dat je als een kip-zonder-kop rond loopt te zitte te renne, maar dat je aan het eind van de dag niet meer weet wat je nou eigenlijk hebt gedaan? Of, erger nog: dat je aan het eind van de dag het gevoel hebt alsof je niks voor elkaar hebt gekregen. Huilen.
Een planning (voor je content, voor je klanten, voor je ideeën) voelt voor veel Multimensen als beperkend. Het tegendeel is waar: van kaders word je productiever. Met strakke deadlines kunnen de meesten van ons ineens super gefocust werken. Dus, wat let je om een goede planning te maken?
Bonus tippie: ik gebruik voor mijn planning Reclaim.ai. Life. Changer. Als je op deze link klikt en de tool gaat gebruiken, krijg ik daar als bedankje credits voor. Hiermee kan ik sparen voor gratis maanden! Dit kun jij ook als je klant wordt bij Reclaim ;)
Valkuil numero vijf: weet je wel hoe WAARDEVOL het is wat je doet?
Veel Multimensen weten niet waar hun goud zit. Of het nu is omdat de dingen die je doet voor jou super easy zijn, of omdat je nooit gehoord hebt dat die specifieke intersectie van jouw talenten en skills mega uniek is, of… ik kan wel honderd redenen bedenken waarom we niet zien hoe waardevol het is wat we doen. Voer voor een ander blog 😉
Het gevaar van niet weten waar je goud zit, is dat je jezelf volledig undersell-t wanneer je jezelf in de markt wil zetten. Te lage prijzen, niet genoeg overhouden, geen financieel overzicht, laat staan financiële rust. Dat is niet de kinda pressure die je met je mee wil nemen wanneer je bezig gaat met het overnemen van de hele wereld, toch?
Kijk daarom éérst eens goed naar de echte waarde van de dingen die jij kunt en doet. Wat hebben klanten, opdrachtgevers, grote bedrijven ervoor over als JIJ, met al jouw skills, talenten, kennis, ervaring, passie en ideeën hun komt helpen?
Wedden: veel meer dan je denkt. (Vraag het maar gewoon eens!)
Herken je een van deze valkuilen? Weet dan dat ik ze allemaal persoonlijk van dichtbij heb gezien (en er nog steeds weleens opnieuw intuin!). Ik denk graag met je over hoe je jezelf beter in de markt kunt zetten als je er zelf niet uitkomt! Stuur me effe een berichtje of plan meteen een (vrijblijvende) kennismaking in.